Cāļa virtuve

http://virtuve.calis.lv/noderigi/arstnieciskais-uzturs/dietologija/dieta-grutniecibas-laika/

Diēta grūtniecības laikā

Gaidu bērniņu un ļoti pieņemos svarā. Daktere saka, ka jāievēro diēta. Īsti nevaru saprast, ko drīkst un ko nedrīkst šādā gadījumā ēst. Varat palīdzēt?

  • Ieteiktu samazināt saldumus un maizi vispār. Lietot vairāk vārītus nevis ceptus produktus. Gaļu var ēst un jāēd, jo satur dzelzi. Dārzeņus arī ieteicams vielmaiņai.
  • Grūtniecības pēdējos mēnešos tika nozīmēta diēta, jo ļoti pieņēmos svarā, 6. mēnesī par veseliem 7 kg un asinsspiediens bija daudz par augstu. Tātad, ēdu es ļoti normāli, tik, cik gribējās, bet izslēdzu no savas ēdienkartes:
    • kviešu miltu izstrādājumus (tātad - bulkas, tortes, pankūkas, mērces, baltmaizi utt.),
    • piena šokolādes un kremus u.c. saldumus, izņemot cukuru pie tējas un mazu gabaliņu melnās šokolādes (ir vajadzīgs organismam arī cukurs, bet tikai ar mēru!),
    • visu pārtiku es vārīju vai sautēju, tātad izslēdzu eļļā ceptus produktus.
    • Visvairāk vitamīnu dārzeņos saglabājas, ja tos ieliek aukstā ūdenī un vāra uz lēnas uguns, tā var saglabāt pat līdz 70% vit. tajos, pretēji saglabājas tikai kādi 30%.
    • Ievērojot tikai šos noteikumus ēšanā, es ēdu pietiekami, nedrīkst izslēgt no ēdienkartes svarīgos produktus - gaļu, dārzeņus, augļus, viss ir jāēd, nevis skaitot kalorijas, bet skaitot vitamīnus, lai pietiek tev un bērnam. Un svars kritās, mēnesī -3kg. Rēķinot, ka vēders takš arī auga. Un ar asinsspiedienu jau pēc nedēļas nebija problēmu. Ak, jā – 4 g sāls aiztur organismā 100 g ūdens (divas šķipsniņas sāls tātad aiztur veselu glāzi šķidruma, kas grūtniecības laikā tāpat mīl patusēt uz kājām ), tātad jālieto mazāk sāls. Pie mazsālītas garšas ļoti ātri pierod, pēc nedēļas vispār neprasās neko sālītu.
  • Pa visiem 9 mēnešiem pieņēmos svarā par 20 ar astīti kg. Vienīgais, ko dr man lika noskaidrot - kā šis jautājums risinājies manai mammai. Tā kā mamma katrā no 4 grūtniecībām pieņēmās svarā vēl vairāk par mani, tad i atmeta ar roku visām smadzeņu skalošanām par pārāk lielo svara pieaugumu. Vienu gan iesaku padomāt - nevajag ēst visu laiku bez pārtraukumiem... un bulciņas maximāli nomainīt pret augļiem....
  • Vārds diēta vispār nenozīmē uztura ierobežojumus, patiesībā, tas nozīmē apmēram to pašu, ko veselīgs uzturs. Diēta tulkojumā no grieķu valodas (varbūt kļūdos, bet tas nav nav būtiski) nozīmē ne vairāk ne mazāk kā veselīgs uzturs.
  • Ierobežo uzturā produktus ar augstu tauku procentu, produktus ar milzīgu kaloriju skaitu, saldumus, sāli. Noteikti nevajag jebkādas desas, cīsiņus, pelmeņus, pastētes u. tml., kur tu nezini kas ir iekšā (patiesībā zini gan - milzumdaudz tauku, sāls, konservantu, gaļas aizvietotāju, krāsvielu un ļoti maz gaļas).  Visādas zupas un sautējumus bez taukvielām vari ēst spaiņiem. Ja taukus, tad labus taukus - pirmā spieduma olīveļļu un pavisam nedaudz. Lai dārzeņos saglabātu pēc iespējas vairāk vitamīnu jāliek vārošā ūdenī, ātri jāuzkarsē, jāliek vāks virsū un tālāk uz mazas uguns, kamēr gatavi. Un dārzeņus pilnīgi noteikti labāk nedavārīt nekā pārvārīt.
  • Jāatgādina, ka piens, kefīrs, sulas nav dzēriens, bet šķidrs ēdiens un tā arī pret to jāattiecas. Ja kaut kaut kas ir jāierobežo, tad tā ir sāls, jo sāls neļauj izvadīt no organisma šķidrumu un grūtniecei var pampt viss, kas var sapampt.
  • Ieteikumi:
    • lieto pietiekoši daudz tīra ūdens (vismaz 2 litri dienā).
    • nelieto rafinētos produktus - rafinētu eļļu, baltos miltus, cukuru.
    • ēdienkartes pamatā jābūt dažādībai un daudz dārzeņiem.
    • nelieto cūkgaļu (tā ir ļoti kaitīga), bet lieto liellopu un putnu gaļu, zivis.
    • izvēlies produktus, kuru sastāvā nav konservanti.
    • sāls vietā lieto jūras sāli.
  • Kopumā visefektīvāk svaru samazina un nav kaitīgi - maksimāla ogļhidrātu izslēgšana no uztura. Kompensē ar olām, gaļu, zivīm, piena produktiem un augļi, dārzeņi un ūdens.
  • Maksimāla ogļhidrātu izslēgšana no uztura. Būtībā jāatsakās no tukšajiem ogļhidrātiem, bet saliktie - pilngraudu produkti un kartupeļi ir gan vajadzīgi, gan veselīgi. Es nesaku, ka pilngraudu produkti ir kaitīgi, bet problēma ir tajā, ka mēs pārāk daudz patērējam ogļhidrātus. Apmēram 6 reizes vairāk kā nepieciešams. Un tā kā tā ir organismam grūti pārstrādājama barība, tad arī pārlieka to patērēšana rezultējas nevēlamā rezultātā. Lai ogļhidrāti būtu vieglāk sagremojami, tos ieteicams raudzēt un mērcēt - lietot skābi raudzētu maizi, un maksimāli visu censties vismaz 7 stundas pirms pagatavošanas mērcēt. Ļoti veselīga ir Esenes maize.

Kāpēc cūkgaļa ir ļoti kaitīga?

  • Pirmkārt tāpēc, ka cūka ir sava veida sanitārs un ēd visādus mēslus otrkārt tāpēc, ka tā īsti nesagremo apēsto - kuņģa īpatnība. Līdz ar to tās gaļa ir kaitīga. Visupirms tā veicina pūšanu, strutošanu un iekaisumu veidošanos. Kopš neēdu cūkgaļu man vairs nav problēmu ar pumpām. Tad vēl bojā locītavas. Lai arī esmu jauna man bija lielas problēmas ar ceļgalu locītavām - sāpēja un krakšķēja. Un nevis nedaudz sāpēja, bet tā ka gulēt naktīs nevarēju un grūti bija nosēdēt ilgāku laiku. Kopš neēdu minēto gaļu - problēmas ir izzudušas. Ārzemēs ir ļoti daudz pētījumu utt. šai sakarā, bet pie mums kā jau ierasts par to nerunā.
  • Vistas gaļa ir veselīga, tik pie mums ar vistām ir tā problēma, ka tās komerciāli audzējot baro ar hormoniem. Tas it kā nav jūtams, bet sekas ir. Līdzīgi, kā saka, ka šodienas jauniešu celulīts ir sekas tam, ka māte ir ēdusi gaļu, kas uzbarota ar hormoniem.

Komentāri

infiniti:
05.06.07 11:41:25

Kāds varbūt zin, kur var nopirkt to Esenes maizi? Kāda izskatās?
Līga:
01.09.08 21:10:54

Kā ir ar griķiem, rīsiem , makaroniem? Vai tie arī jāizslēdz no ēdienkartes, ja ir problēmas ar pārāk lielu svara pieaugumu grūtniecības laikā?
lilii:
21.10.08 01:21:14

nezinu par risiem,kaut gan no tiem uzbaroties jau nu nevaretu
griki gan ir vajadzigi cilveka uztura un tie nebaro!!!
patiesiba loti jauks rakst
kitija:
25.04.12 13:59:09

Paldies, tiesham noderigi!
Egita!:
07.06.12 22:31:27

Griķi ļoti veselīgi un labi! No rīsiem veselīgi ēst brūnos, basmati, gargraudu un savvaļas! Arī pilngraudu(!) makaronus šad tad var! :)
laura:
08.01.13 19:34:43

kur tas lai njemam to bez-hormonu-vistu? Daktere ieteica man galju eest katru dienu. cuuku, baltmaizi, cukuru un saali censos neest jau gadiem - kops veseliiga uztura aizsaaksanas un 25 lieko kg nomessanas. Man principaa raksturiiga pienemsanaas svaraa no paaris spekja piiraadzinjiem, bet gruutnieciibai saakoties, dieetu paartraucu, jo it kaa organisms pats zinot, ko tam vajag. Laikam gan taa gluzji nav, jo arii es esmu pieneemusies svaraa par daudz. Jautaaju aarstei, vai driikstu atteikties no saals un cukura vispaar un vinja teica- jaa :)

Mans komentārs:




 

Noderīgas adreses

Viss saraksts »

Copyright © 2001–2010 SIA "CĀLIS"

Ievietotās informācijas (vai to daļu) kopēšana vai izplatīšana bez www.calis.lv administrācijas rakstiskas atļaujas ir stingri aizliegta.
Rakstiet administrācijai | Reklāma | Noteikumi | Saistību atruna

Facebook Twitter RSS