Cāļa virtuve

http://virtuve.calis.lv/noderigi/arstnieciskais-uzturs/dietologija/kas-jogurtam-vedera/

Kas jogurtam „vēderā”?

  • Jogurts ir dabisks produkts, kas 100% sastāv no piena, savukārt piens ir viens no uzturvērtības ziņā visvērtīgākajiem pārtikas produktiem. Piens un piena produkti satur cilvēkam nepieciešamas augstvērtīgas piena olbaltumvielas, kalciju, viegli sagremojamus taukus, daudzus vitamīnus un minerālvielas. Tāpēc jo īpaši svarīgi par piena produktu lietošanu atcerēties rudens un ziemas periodā, kad pieaug vīrusu saslimšanu un dažādu saaukstēšanos skaits.
  • Senāk Balkānos jogurts un kefīrs tika gatavots tikai no kazas vai aitas piena, citos pasaules reģionos izmantoja bifeļgovju pienu. Pie mums (un patiesībā arī citur pasaulē) mūsdienās jogurtu galvenokārt izgatavo uz govs piena bāzes.

Olbaltumvielas

  • Nepieciešamas visās organisma norisēs, tāpēc tās nepieciešams uzņemt katru dienu pietiekamā apjomā. Atkarībā no neaizstājamo aminoskābju satura olbaltumvielu avoti tiek iedalīti augstvērtīgos un mazāk augstvērtīgos. Jo neaizstājamo aminoskābju vairāk, jo augstvērtīgāks produkts. Piena olbaltums satur īpaši daudz augstvērtīgu neaizstājamo aminoskābju.

Minerālvielas

  • Palīdz organisma funkciju vadīšanā. Tas nav maz, taču pavisam īpaša loma minerālvielām ir kaulu un zobu uzbūvē. Viena no svarīgākajām minerālvielām ir kalcijs, kas nevienā citā pārtikas produktā nav sastopams tādā koncentrācijā kā pienā. Kalcijs mūsu organismā atbild par kaulu un zobu cietību. Tas stabilizē šūnu membrānas, palīdz nervu impulsu pārvadē un kairinājuma pārvēršanā muskuļu reakcijā. Piedevām kalcijs ir svarīgs arī asinsrites sistēmai – tas aktivē enzīmus asins recēšanas procesā. Jau ½ litrs piena vai jogurta nosedz 50 – 70 % no dienas kalcija normas. Tāpat piens satur arī fosforu un tādus mikroelementus kā cinks, varš, fluors un jods.

Piena tauki

  • Vieni no nedaudzajiem „labajiem taukiem”, jo gremošanas trakts tos spēj ātri pārstrādāt un izvadīt. Piena tauki satur taukos šķīstošos vitamīnus, piemēram, A vitamīnu un tā pakāpes, karotīnu, kas ir līdzdalīgs redzes pigmentu reģenerācijas procesā acī un palīdz novērst tā saukto „nakts aklumu” – samazinātu redzes spēju tumsā. A vitamīns ir svarīgs arī veselīgai ādai un kaulu augšanai.
  • Daudzus vitamīnus organisms nespēj producēt pats, tāpēc ir svarīgs līdzsvarots uzturs, kas satur arī piena produktus. Vitamīni ir iedarbīgi jau nelielās devās. Tie vada un regulē organisma funkcijas. Svarīgākie vitamīni, ko uzņemam arī ar pienu, ir A vitamīns un ūdenī šķīstošie B1, B2, B6 un B12.

Piena cukurs (laktoze)

  • Ogļhidrāts, kas stimulē kalcija, magnēzija un citu minerālvielu uzsūkšanos no gremošanas trakta. Papildus – daļa laktozes nonāk arī gremošanas trakta tālākajos „nostūros”. Tur zarnu mikroflora laktozi pārstrādā pienskābē, kas savukārt novērš nevēlamu baktēriju savairošanos zarnās. Līdz ar to piena produkti nodrošina veselīgu zarnu mikrofloru.

Raksts sagatavots, izmantojot www.chefkoch.de informāciju

Rakstu sagatavoja Nora

Komentāri

Nav komentāru

Mans komentārs:




 

Noderīgas adreses

Viss saraksts »

Copyright © 2001–2010 SIA "CĀLIS"

Ievietotās informācijas (vai to daļu) kopēšana vai izplatīšana bez www.calis.lv administrācijas rakstiskas atļaujas ir stingri aizliegta.
Rakstiet administrācijai | Reklāma | Noteikumi | Saistību atruna

Facebook Twitter RSS