Cāļa virtuve

http://virtuve.calis.lv/noderigi/edieni/ka-optimizet-ikdienas-terinus-partikai/

Kā optimizēt ikdienas tēriņus pārtikai

Ja liktenis dod Tev citronu, tad uztaisi no tā limonādi. Šī frāze var kļūt par ik dienas moto mūsdienu sievietei, kurai nākas ik dienu pielietot ne mazums pūles, lai pabarotu ģimeni šodienas ekonomiskajos apstākļos. Lai gan ekonomēt un efektīvi izmantot to, kas ir mūsu rīcībā ir nepieciešams jebkurā laikā, neatkarīgi no ienākumiem, jo tikai tā spēsim ieekonomēt un atļauties ko vairāk par ikdienišķām lietām.
Daži ieteikumi, kā optimizēt ikdienas tēriņus un ieekonomēt izdevumus uz pārtiku, bet lai no tā neciestu veselība un ģimenes locekļu oma:

  1. Rūpīgi izvērtē un saplāno iepirkumu sarakstu uz visu nedēļu, lai to izdarītu nepieciešams sastādīt ēdienkarti nedēļai. Pirms došanās uz veikalu sagatavo nepieciešamo produktu sarakstu, it īpaši, ja uz veikalu neej pati, bet to dara vīrs vai bērni.
  2. Nedodies uz veikalu ar tukšu vēderu.
  3. Ja veikalā ir labas atlaides, padomā par iespēju, vai nenopirkt veselu iepakojumu, piemēram: makaronus, cukuru, rīsus – produktus, kurus var glabāt neievērojot īpašus nosacījumus. Toties neiesaku pirkt lielos daudzumos un veidot uzkrājumus: dārzeņiem, augļiem jeb produktiem, kuri var sabojāties.
  4. Labi pārdomā un pareizi nosaki prioritātes un nesteidzies daudz ekonomēt uz pārtiku, jo iespējams ir citas izdevumu pozīcijas, kuras var samazināt. Neaizmirsti, ka ģimenes noskaņojums ir daļēji atkarīgs no ēdiena. Tas nozīmē, ka necenties pirkt pašus lētākos produktus ierasto produktu vietā, kas maksā nedaudz dārgāk. Protams, tas neattiecas uz tiem produktiem, kuru cena ir lielāka pamatojoties tikai uz ražotāja populāro nosaukumu vai iepakojumu, piemēram, pienu parasti pērkam tikai tetra pakās, bet daudz lētāk ir to pašu pienu pirkt polietilēna iepakojumos, jā, protams, ir daudz neērtāk tos izmantot, jo paka ir jāieliek kādā lielā krūzē vai jāizlej krūzē, jo to nevar vienkārši atvērt un ielikt ledusskapī. Biezpiena sieriņus Kārums, var aizstāt ar lētākiem biezpienu sieriņiem. Selgas cepumus pirkt nevis paciņās, bet svērtā veidā u.c.
  5. Efektīvi būtu nevis nepirkt iecienītos produktus vispār, bet pirkt daudz mazākā daudzumā un biežāk mainīt ģimenes ēdienkarti un pēc iespējas gatavot visu mājās, tai skaitā cepumus, tortes, smalkmaizītes (uz ko parasti aiziet daudz naudas, jo saldumus gribas vienmēr). Kā arī gatavot sen aizmirstus, bet mīļus ēdienus, jo kā jau zināms, viss labais ir sen aizmirsts vecais.
  6. Tā vietā, lai gatavotu pusdienās gaļas ēdienu, pievieno nedaudz gaļu citiem ēdieniem: dārzeņu zupa ar frikadelēm, rīsi ar gaļu vai makaroni ar gaļas mērci, līdz ar to vairāk ēdienu, bet gaļas patēriņš tas pats. Pie tam zupu var lietot vairākas dienas.
  7. Atsakies no mušļiem, jo tos vari pagatavot pati: auzu pārslas sajauc ar žāvētiem augļiem (rozīnes, aprikozes, sukādes), var piejaukt nedaudz kakao pulvera un cukuru.
  8. Ātri pagatavojamās putras (ātri vārāmā auzu pārslu putra, rīsu putra, griķu putra) aizstāt ar parastām un nedārgām auzu pārslām, griķiem, rīsiem un tas nekas, ka viņas ir jāvāra ilgāk, bet garša no tā nemainās. Putras var vārīt gan uz ūdens, gan uz piena bāzes, saldas vai sāļas.
  9. Palutini ģimeni ar dažādām piedevām: rīsi, griķi, putraimi, lēcas, zirņi, šķeltie zirņi, grūbas, bulgurs u.c. Atlikušās putras var pildīt pīrādziņos, var cept pankūkas, var uzsildīt.
  10. Pusdienas darba kafejnīcā var aizstāt ar līdzi paņemtām pusdienām. Kastītes līdzi ņemšanai tagad ir lielā izvēlē un kādas vien tīk. Pie tam lielākā daļa darba devēju, jau darba vietā ir izveidojuši iespēju darbiniekiem paēst neizejot no biroja. Ja darba vietā Jums tas nav vēl pieņemts, tad nebaidies kļūt par tradīcijas pamatlicēju.
  11. Iemācies uzklausīt, saprast savu organismu un atšķirt tā kaprīzes (gribu kaut ko saldu!) no reālām vēlmēm (gribu riekstus un ābolus!).
  12. Neatsakies no vitamīniem, olbaltumvielām un ogļhidrātiem. Ziemā un pavasarī organismam nepieciešami vitamīni. Tā vietā, lai veikalā pirktu novītušu zaļumu bunti, padomā par zaļumu audzēšanu mājās uz palodzes. Dilles, pētersīļus, rozmarīnu, baziliku, melisu un zaļos lokus var ļoti labi izaudzēt uz palodzes, ja vien logi ir dienvidu pusē.
  13. Psihologi raksta, ka sievietēm ir tieksme pirkt nevajadzīgas lieta, ja tās ir lētas, bet vīrieši ir gatavi maksāt vairāk, kā parasti, ja produkts nepieciešams. Ekonomija sākas tad, kad šīs divas tieksmes savienojas un iemācamies atrast lētus produktus, kuri nepieciešami un paiet garām visam citam.
  14. Atrodoties ekonomijas režīmā neeksperimentē ar nezināmiem produktiem un receptēm, pat ja iespējamais ēdiens liekas lēts. Jo neveiksmīga rezultāta gadījumā nožēlosi iztērēto laiku un naudu.
  15. Ja receptei nepieciešamie produkti ir dārgi, tad mēģini atrast tiem aizstājējus vai modificē recepti – protams, ja jūties spēcīga, lai to darītu. Piemēram: cep ābolmaizi, kuru nepieciešams pārliet ar saldo krējumu. Saldā krējumā vietā izmanto skābo krējumu, kas sajaukts ar cukuru. Konditorejas izstrādājumos, ja nepieciešams mīklai pievienot kausētu margarīnu vai sviestu, to aizstāj ar eļļu. Rīsu krēms ar putukrējumu. Ļoti labi var aizstāt ar pienā vārītiem rīsiem.
  16. Pērkot produktus nedomā par cenu kilogramā, bet gan par gatavā ēdiena gala vērtību. Piemēram, 1 kg cūkgaļas pelmeņu maksā lētāk, nekā 1 kg cūkgaļas, bet no 1 kg cūkgaļas var pagatavot sātīgas pusdienas un vēl zupu izvārīt uz pāris dienām. Bet, ja to pašu 1 kg cūkgaļas samaļ, piejauc sīpolus, vārtus rīsus un garšvielas, tad var pagatavot daudz vairāk mājas pelmeņus, kuri ir daudz veselīgāki par veikalā pirktiem.
  17. Vistas gaļa ir lētākā no pieejamām gaļām. Ar to var aizstāt dārgo liellopa gaļu un cūkgaļu praktiski visos ēdienos, bet kaulus izmantot buljonam. Kā pamatēdienu ir izdevīgi gatavot arī aknas (aknu mērce, aknu plācenīši).
    Zivs fileja ir daudz dārgāka nekā saldēta vesela zivs. Labi pagatavots svaigs mintaijs ne ar ko neatšķiras no daudz dārgākām zivīm.
  18. Gatavie gaļas produkti (cepetis, šķiņķis, desa) ir daudz dārgāki par svaigu gaļu, kā arī to enerģētiskā vērtība ir daudz zemāka, tāpēc atsakies no tādām delikatesēm bez žēlastības. Jo cepeti vari pagatavot pati. Šķiņķi un desu aizstāt ar vārītu vai ceptu gaļas ruleti.
  19. Dārgos jogurtus aizstāj ar mājās gatavotu jogurtu.
  20. Svaigi augļi un ogas ir daudz veselīgāki par sulām (protams, aktuāli tikai vasarā, bet tik un tā daļu var sasaldēt, savārīt kompotus un izmantot ziemā). Pie tam lielākā daļa gatavās sulas satur ļoti daudz cukuru un nav veselīgas. Kā arī neaizmirsti, ka daudzus ievestos augļus novāc negatavus.
  21. Ne vienmēr ir iespējams gatavot salātus no zaļiem un svaigiem lapu salātiem, bet vienmēr ir iespēja gatavot salātus no svaigiem kāpostiem, burkāniem.
  22. Lobīti rieksti ir daudz dārgāki par nelobītiem, bet izdevīgāk ir pirkt lobītus riekstus, jo ļoti bieži nelobītie rieksti it tukši un bojāti.
  23. Protams, ka lielākai daļai pilsētnieku nav iespējams rakņāties piemājas dārziņā un audzēt „bezmaksas” kartupeļus, tomātus, gurķus, zaļumu....Bet vienmēr ir iespējams atrast kādu kas tirgo pašu audzētus, gatavotus produktus: olas, pienu, krējumu, kartupeļus, sīpolus utt. Iespējams, ka piens, krējums, olas... būs nedaudz dārgāki kā veikalos, bet sezonas laikā kartupeļi, zaļumi, āboli, bietes... būs daudz lētāki un veselīgāki, nekā veikalā pirktie ievestie produkti. Pērkot sezonā lētākus produktus ir iespēja no tiem veidot uzkrājumus saldētavā uz vairākiem mēnešiem.

Nepieciešamība uzņemt pārtiku ekonomiskā režīmā ir ideāls stimulators, lai iemācītos gatavot ēst un gatavot krājumus ziemai. Vislabāk, ja to dara visa ģimene kopā.
Mēģini atcerēties, ko bērnībā mamma un vecāmamma gatavoja, kā iztika un lūdz, lai padalās ar savām receptēm un padomiem. Kā arī īstākais laiks atcerēties vecās, noputējušās pavārgrāmatas, žurnālus, kuros ir daudz interesantu un aizmirstu recepšu un pie tam receptes ir vienkāršas un no pieejamiem produktiem. Jo mūsdienu pavārgrāmatās bieži vien ir saliktas tik eksotiskas receptes, ka iznākums der tikai kā uzkoda uz viena zoba un pie tam pietiekoši dārga, lai to negatavotu.
Lai gatavotu garšīgi un dažādi, ne pavisam nav jāpērk produkti, kas sevi neattaisno cenas ziņā. Tie paši kartupeļi, kuri sezonas laikā maksā santīmus un uzglabājas pietiekoši labi, var pagatavot 101 garšīgu un sātīgu ēdienu. Un ja vēl pie kartupeļiem pievieno kāpostu, bieti un citas saknes, var pagatavot dažādu veidu sautējumus, dārzeņu zupas, ragū, sacepumus, pankūkas utt., utt., utt.
Cāļa Virtuves receptes ir atvērtas Tev, veido savu recepšu grāmatu, dalies savās receptēs un gatavo kopā ar mums!

Komentāri

līgo:
03.06.09 11:00:01

ļoti,ļoti labi jauki padomi,tieši šādu rakstu meklēju internetā,gribas vēl vairāk uzzināt -kā ekonomēt citās jomās.

Mans komentārs:




 

Noderīgas adreses

Viss saraksts »

Copyright © 2001–2010 SIA "CĀLIS"

Ievietotās informācijas (vai to daļu) kopēšana vai izplatīšana bez www.calis.lv administrācijas rakstiskas atļaujas ir stingri aizliegta.
Rakstiet administrācijai | Reklāma | Noteikumi | Saistību atruna

Facebook Twitter RSS