Cāļa virtuve

http://virtuve.calis.lv/noderigi/edieni/sarkanie-gargraudu-savvalas-brunie-risi/

Sarkanie, gargraudu, savvaļas, brūnie rīsi!?

  • Sarkanie rīsi. Šis Taizemes tradicionālais rīsu variants pēdējā laikā ir parādījies arī Francijas dienvidos. Sarkanos apaļos neattīrītos rīsus ir jāvāra apmēram 45 minūtes.  Ja rīsus uz nakti iemērc, tad vārīšanas laiks  samazinās līdz 25 minūtēm.
  • Gargraudu rīsi. Visizplatītākais rīsu veids, ko lieto plovu, piedevu un desertu pagatavošanai. Vārīšanas laiks: 20 minūtes. Vislabākās šķirnes:
    • Basmati, ko audzē Indijas ziemeļos Himalaju pakalnē un dažos Pakistānas rajonos.
    • Jasmīns, ko audzē Taizemē.
  • Apaļgraudu rīsi. Nereti tos sauc par piena rīsiem, jo šo rīsu šķirni visbiežāk izmanto putru vārīšanai. Audzē to galvenokārt Itālijā, tāpēc tas sastopams plaša spektra Vidusjūras valstu ēdienos – no risotto līdz zupām. Pateicoties tam, ka šie rīsi ir ļoti lipīgi, tos izmanto arī suši gatavošanai. Vārīšanas laiks - 20 minūtes.
  • Savvaļas rīsi. No botāniķu viedokļa šie nemaz nav rīsi, bet gan daudzgadīga zāle, ko audzē Ziemeļamerikas lielo ezeru rajonā. Šie rīsi ir ar augstu uzturvērtību, satur daudz vitamīnus un veicina holesterīna samazināšanos organismā. Savvaļas rīsi ir ļoti cieti, tāpēc pirms vārīšanas tie uz vairākām stundām jāiemērc, un tad jāvāra 45 minūtes.
  • Brūnie rīsi. Neslīpētie rīsi satur ievērojami vairāk minerālvielas un B grupas vitamīnus. Visbiežāk tos lieto diētiskajos ēdienos. Pagatavošanas laiks- 25 minūtes. 

Vieni un tās pašas šķirnes rīsi, tikai dažādi apstrādāti, atšķiras pēc krāsas, garšas, uzturvērtībām un gatavošanas ilguma. Pēc apstrādes veida rīsus iedala:

  1. Brūnie - minimāla apstrāde, saglabājot visvairāk uzturvielas;
  2. Baltie - slīpēti sniegbalti rīsi - visizplatītākais apstrādes veids;
  3. Tvaicētie- speciāli apstrādāti ar tvaiku, lai saglabātu vitamīnus un minerālvielas pašos rīsos, nevis apvalkos.
  • Brūnie rīsi. Āzijā brūnos rīsus uzturā parasti lieto bērni un gados vecāki cilvēki, bet Eiropā un Amerikā tos iecienījuši veselīga uztura piekritēji. Tie ir gaiši brūnā krāsā un ir veselīgāki nekā baltie rīsi, jo apstrādes laikā apvalkā tiek saglabātas vērtīgās uzturvielas. Tomēr derīguma termiņš brūnajiem rīsiem ir īsāks nekā baltajiem.
  • Baltie rīsi. Šiem rīsiem tiek veikts pilns apstrādes cikls. Te parasti ir gludi un līdzeni, raksturīgā baltā krāsā un dzidri, tomēr daži graudi var būt mazāk caurspīdīgi, jo satur sīkus gaisa burbulīšus. Balti rīsi satur mazāk vitamīnus un minerālvielas nekā brūnie un tvaicētie rīsi, tomēr tieši baltie ir pasaulē vispopulārākie rīsi. Balto rīsu pagatavošanas laiks ir 10 - 15 minūtes, bet gataviem rīsu ēdieniem piemīt lieliska garša un elegants izskats. 
  • Ar tvaiku apstrādāti rīsi. Apstrāde ar tvaiku ievērojami uzlabo rīsu kvalitāti. Neapstrādātus rīsus iemērc ūdenī, bet pēc tam apstrādā zem spiediena ar karstu tvaiku. Tad rīsus žāvē un slīpē kā parastus rīsus. Pēc tādas apstrādes rīsi iegūst dzintardzeltenu nokrāsu un kļūst nedaudz caurspīdīgi. Ar tvaiku apstrādātajiem rīsiem ir savas priekšrocības: pēc šādas apstrādes 80% vitamīnu un minerālvielu no apvalka nonāk rīsos, bet paši rīsi nav tik trausli. Vārot, dzeltenīgā krāsa pazūd un rīsi kļūst tikpat balti, kā parastie slīpētie rīsi. Vārīšanas laiks šiem rīsiem ir 20 – 25 minūtes, jo apstrādes procesā tie kļūst cietāki un ir ilgāk jāvāra, kamēr gatavi. Tvaicētie rīsi gatavi nekad nesalīp. Vēl viena pozitīvā tvaicēto rīsu īpašība - ēdienu atkārtoti uzsildot, tie ir tik pat garšīgi, kā tikko vārīti.

Autors Elitiņa

Komentāri

Egita Geida:
23.09.08 13:52:50

Cik labi ka vis aprakstīts

Mans komentārs:




 

Noderīgas adreses

Viss saraksts »

Copyright © 2001–2010 SIA "CĀLIS"

Ievietotās informācijas (vai to daļu) kopēšana vai izplatīšana bez www.calis.lv administrācijas rakstiskas atļaujas ir stingri aizliegta.
Rakstiet administrācijai | Reklāma | Noteikumi | Saistību atruna

Facebook Twitter RSS