Cāļa virtuve

http://virtuve.calis.lv/noderigi/edieni/skolu-edienkartes-nenodrosina-kalcija-dienas-normas/

Skolu ēdienkartes nenodrošina kalcija dienas normas

Tā uzskata vairāk nekā 70% respondentu A/S „Siera Nams” un OMD Snapshots veiktajā aptaujā par kalciju un tā lietošanas paradumiem. 71% aptaujāto, kuri gatavo maltītes mājās, domā, ka skolās piedāvātā ēdienkarte nesniedz vai iespējams nesniedz bērnam nepieciešamo kalcija normu.

Respondentu kategorijā, kuri negatavo maltītes mājās un izmanto sabiedriskās ēdināšanas pakalpojumus, skeptiskā attieksme pret skolu ēdienkartēm kā pilnvērtīgu minerālvielu un konkrēti kalcija nodrošinājumu ir par dažiem procentiem mazāka, tomēr saglabā augstu rādītāju 65%. Aptaujā iezīmējās to respondentu (46%), kuri gatavo mājās, pārliecības noteiktība par to, ka pusdienas un launags skolā nenodrošina bērnu ar nepieciešamo kalcija normu, salīdzinājumā ar tiem respondentiem, kuri mājās negatavo (37%). Savukārt 32% respondentu atbildējuši, ka par skolās piedāvāto ēdienkarti nav interesējušies nekad.

„Aptaujas rezultāti ir pārsteidzoši un zināmā mērā pat šokējoši. Katrs otrais Latvijas iedzīvotājs vispār nedomā par minerālvielu, tajā skaitā kalcija nodrošinājumu savā uzturā, neskatoties uz plašajām sabiedrības informēšanas kampaņām un uztura speciālistu skaidrojumiem, kādas pēdējos gados bijušas. Tā kā akcijas līdz šim tomēr bijušas pamanāmas, negribētos ticēt, ka iedzīvotāji nezinātu, kāpēc kalcijs organismam nepieciešams. Varbūt akcijās par daudz tiek runāts par pašu kalciju, bet ne veidu un produktiem, kuros ir augsts kalcija sastāvs un, kuru produktu konkrēts daudzums gramos jau nodrošina visu vai lielāko daļu kalcija dienas normu.” Tā aptaujas rezultātus komentē A/S „Siera Nams” valdes priekšsēdētājs Inārs Ķempelis.

Būtiski, ka respondenti, kuri mājās negatavo, visbiežāk arī nedomā par kalcija uzņemšanu organismā vispār. Jautājumā Kā nodrošināt sevi ar nepieciešamo kalcija devu vairāk nekā 50% atbildējuši, ka par to nedomā. Tie, kuri seko kalcija uzņemšanai organismā par iecienītākajiem kalcija uzņemšanas veidiem nosaukuši pienu, kalcija tabletes, mājas sieru, zivis un jūras produktus un dārzeņus. Lūgti precizēt, kuri no minētajiem pārtikas produktiem: piens, Krievijas siers, mājas siers Ciba, lasis vai kāršu pupas satur visvairāk kalcija, respondenti pārliecinoši nosaukuši pienu (70%). Tad seko mājas siers Ciba (16%), Krievijas siers (8%), kāršu pupas (4%) un lasis (2%).

Speciālisti iesaka, ka labākais veids kā sevi nodrošināt ar nepieciešamo kalcija daudzumu ir nevis uzņemt to ar vienu konkrētu pārtikas produktu, bet kombinēt kalciju saturošos produktus savā ikdienas ēdienkartē. Kā visvairāk kalciju saturošos pārtikas produktus speciālisti iesaka piena produktus: „Rasas” pienu, mājas sieru Ciba – īpaši mazkaloriju, Holandes vai Krievijas sieru, sardīnes, „Valmieras Piena” piena pulveris.

„Lai steidzīgajā dzīves ritmā rūpes par savu veselību nepaliktu novārtā dēļ tā, ka apgrūtina cilvēku ar nepieciešamību skaitīt un rēķināt cik grami viena vai otra minerālviela vai vitamīns ir kādā no produktiem, kuri tā teikt „tiek likti katlā” ir būtiski, ka cilvēki zina tos produktus, kuri 100 gramos satur visvairāk vitāli svarīgās minerālvielas.” Tā uzsver dietoloģe Lolita Neimane, norādot, ka kalcijs ir viena no tām minerālvielām, kura nepieciešama cilvēka organismam visas dzīves laikā.

Kalcijs ir nepieciešams cilvēka organismā, tas veicina asins un kaulaudu veidošanos, ir vajadzīgs veselīgai zobu un smaganu attīstībai, tas arī tonizē sirdsdarbību un asinsriti, piedalās nervu un muskuļu aktivitātes regulācijā, kā arī dzelzs un B12 vitamīnu vielmaiņā.

L. Neimane norāda, ka kalcijs vienlaicīgi ir no tām minerālvielām, kura uzņemšanu atbilstoši dienas normai ir salīdzinoši visvienkāršāk kontrolējama pašam, sākot jau no skolas vecuma. Lai vecāki būtu droši, ka bērns uzņem nepieciešamo kalcija normu dienā, pat skeptiski izturoties pret skolu piedāvātajām ēdienkartēm, atliek brokastīs vai vakariņās parūpēties, lai bērns izdzertu glāzi piena, vai apēstu 100 g mājas siera. (viena glāze piena satur 300 mg kalcija, 100 g Cibas mājas siera 570 mg)

Dienā ieteicamais vidējais kalcija daudzums zīdaiņiem ir no 400 līdz 600mg,  bērniem vecumā no 1 – 10 gadiem no 800 līdz 900mg, bet bērniem no 11 līdz 18 gadiem - 1200mg. Pieaugušajiem ieteicamais kalcija daudzums atšķiras,  vīriešiem  tas ir 1000mg dienā, bet sievietēm – 1200mg.

Inga Bērziņa, A/S „Siera Nams”

* Pielikumā Siera Nams un OMD Snapshots veiktās aptaujas dati

1. Vai Jūsuprāt skolās piedāvātā ēdienkarte sniedz bērnam nepieciešamo kalcija devu?

Vai Jūsuprāt skolās piedāvātā ēdienkarte sniedz bērnam nepieciešamo kalcija devu?                                       Vai Jūs mājās gatavojat ēst?        

2. Kā Jūs nodrošināt sevi ar nepieciešamo kalcija devu?

Kā Jūs nodrošināt sevi ar nepieciešamo kalcija devu? Vai Jūs mājās gatavojat ēst?

Komentāri

Zane:
27.11.05 18:13:29

Taatad vienigaa iespeeja ir dot beernam liidzi uz skolu produkti, kas satur kalciju!!! vai jaaruupeejas, lai tkalcija pietiktu maajaas gatvaotajaa eedienienaa.
mamma:
28.11.05 13:53:32

Mans bērns nedzer pienu, kur nu veel 3 glāzes dienā, kā nodrošināt viņu ar kalciju, būs jāpamēģina mājas siers. Varbūt kāda māmiņa var man ko ieteikt?
Inna:
28.11.05 18:01:50

Agrāk par nepieciešamā kalcija daudzuma uzņemšanu nedomāju, bet, kopš gandrīz vienlaicīgi divām ~65gadīgām radiniecēm konstatēja osteoporozi, sāku interesēties par to, jo kaut kā negribas nonākt tādā pašā situācijā, ņemot vērā, ka šodien pieejami dauzi un dažādi kalcija bagāti produkti. Pārvarot slinkumu un cīnoties ar neveselīgajiem ēšanas paradumiem vismaz būšu darījusi visu, kas manos spēkos, lai sevi un savus mīļos pasargātu.
Kristiine:
29.11.05 14:39:41

Es arii kaut kaa liidz shim nebiju par shito aizdomaajusies, jo likaas vieglaak iedzert kalcigran tabletiiti nekaa peetiit, kuros produktos ir kalcijs. Bet beernam jau to tabletiiti neiemaaniit un pienu arii vinjsh iipashi ne. Ja jau raksta, ka Cibaa daudz kalcija, tad buus jaadod beernam vairaak, jo Ciba vinjam garsho:))
Dace:
01.12.05 11:08:57

Es dodu savai vecaakajai meitinjai uz skolu liidzi Cibu ar zalumiem, maiziites, kaadu augli. Vinja man reguleeri suudzas par pusdienaam skolaa, kuras vinjai negarso, taa kaa man naacaas mekleet risinaajumu, liidz paarnaakot no skolas sagaida vecmaaminja ar siltaam pusdienaam;)
Ieva:
02.12.05 17:12:29

Paldies, par kalcija topu! beidzot skaitlu un tabulu vietaa ir reaali produkti...

Mans komentārs:




 

Noderīgas adreses

Viss saraksts »

Copyright © 2001–2010 SIA "CĀLIS"

Ievietotās informācijas (vai to daļu) kopēšana vai izplatīšana bez www.calis.lv administrācijas rakstiskas atļaujas ir stingri aizliegta.
Rakstiet administrācijai | Reklāma | Noteikumi | Saistību atruna

Facebook Twitter RSS